IK STOP VANDAAG MET ROKEN

Zaterdag, 11 februari, 2006. Hi, Mijn naam is Mike, mijn vriendin Jeanine. Ik ben 37 en rook al vanaf mijn 12e als een ketter. Dit blog gaat over stoppen met roken. Eerdere pogingen waren redelijk succesvol maar niet langer dan een jaar. NU misschien? Wij zijn het zo zat hè. Wij stoppen 26 februari 2006 weer met roken. Wish us luck.

vrijdag, november 28, 2003

Even kijken wat er gebeurt als ik dit doe...

Dat is een gedachte die vaak bij mij opkomt. Daardoor heb ik in het leven redelijk wat opgepikt.
Not all good. Ook mijn rookgedrag moet voortgekomen zijn uit die zelfde gedachte.

Hoe zijn jullie eigenlijk aan het roken geraakt? En op welke leeftijd?
Ik ben als een gek begonnen op mijn 12e dus. Erg fijn ja. En Ik kon goed roken joh!
Maar de gedachte dat ik er ooit verslaafd aan zou raken, of zelfs dat het slecht was in de zin van levens-verkortend. Dat heb ik nooit meegekregen. Of niet mee gepikt. Want, even kijken wat er gebeurt als ik dit... NIET doe, is een stuk minder spannend he. En kwam dan ook niet vaak in mij op. Tegenwoordig misschien wel meer, maar nooit vroeger.
Ik zou willen dat ik er meer van wist als kind van 12.

Er zijn ook veel mensen die er anders over denken. Die weten zeker dat het allemaal je goed recht is. En dat vindt ik ook, maar discussieren over het voordeel van roken wil niet zo lukken. Wel over het recht om te roken. Dat roken je denk-proces veranderd, en dat dat door de stoffen waar de verslaving op drijft komt, zijn voor mij feiten. Je denkt gewoon inderdaad anders dan als je niet zou roken. Toch echt zelf ontdekt dit medische feit. Zo werkt het met aangeleerd gedrag, bijvoorbeeld roken. De eerste keer was het niet lekker, je hoeste je longen er uit en moest daar erg om lachen, maar je vrienden rookten, en jij ook dus. Of er waren andere motieven om mee te doen en het mee doen gaf een bepaalde emotie of gevoel. Het roken werd gekoppeld aan gezelligheid, spanning of een gevoel dat je erbij hoorde. Je hebt jezelf geprogrammeerd dat roken bij deze bezigheden hoort en je houdt dit onderbewust zelf in stand.

Uit: Vrij van verslaving , een boek van Deepak Chopra, die een spirituele benadering op her verslavingsprobleem toepast, heb ik het volgende: Chopra onderzoekt eerst wat verslaving nu precies is. Hoe komt het dat mensen bij het vervullen van hun behoeften vervallen in dwangmatigheid? Welk verband is er tussen lichaam en geest? Zijn er verschillende soorten verslaving of is er sprake van meerdere uitingsvormen van één verschijnsel? En: wat ervaar je bij verslaving? Via meditatie, oefeningen en een dieet reikt hij richttijnen aan voor het herstellen van de balans tussen behoefte en bevrediging. Zo wil hij verslaafden terugbrengen naar het fundamentete antwoord op hun dwingende gewoonten: vreugde in het leven.
Kijk, daar kan ik wat mee... Voor dat jullie denken dat ik van mijn padje ben.
Ik zoek altijd naar meningen, haal er uit wat me past en vergeet weer wat me niet lekker in de oren klinkt.

"Wat is er, je kijkt zo sip?"
"tja, ik ben gestopt met roken"
"Joh, ga iets leuks doen."

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage